Hasznos infók


Amit mindenképp el kell olvasnod mielőtt vonóhorgot vásárolsz

Tisztán emlékszem az egyik barátom arcára, amikor elárultam neki, mire is készülök. Mármint hogy a vonóhorgokról fogok tanulmányt írni.

Na, most képzelj magad elé egy olyan tekintetet, amilyet a kész átverés-féle műsorokban látsz. Valami olyat, mint amikor a fickó egy kis bolt pénztáránál megjátssza, hogy vak, az eladó meg nem pénzt ad neki visszajáró gyanánt, hanem újságpapírt. A sorban állók néznek ki értetlenül a fejükből, és halvány lila gőzük sincs, hogy mi történik, egymástól kérdezgetik: "Most mi van?" Hát, a barátom pont ilyen arcot vágott.

"Tanulmányt vonóhorogról?" kérdezte.

"Azt bizony," vágtam rá.

"Na, ne hülyéskedj velem, Peti. Az csak egy izé a kocsi hátulján. Mi a fenét lehet arról az izéről írni? Azzal semmi gond nem lehet. Felteszed, azt jónapot."

Hát hadd mondjam el, hogy a tanulmány elkészült, éppen most olvasod. Ráadásul sikerült összeszedni minden olyan dolgot, trükköt, megoldást, amire jó, ha figyelsz. Úgyhogy essünk is neki... 

Vonóhorog típusok

Természetesen, mint a világon szinte mindenből, úgy a vonóhorogból sem egyfélét találunk a piacon. Mindjárt itt van a két fő típusa:

1. A fix fejes vonóhorog, ahogy a nevéből is kiderül, ott lesz veled mindenhol. Nyáron, télen, esőben, szárasságban, sáron, murván, aszfalton. Éppen ezért a legfontosabb elvárás vele szemben, hogy nem lóghat bele a rendszámtábládba. Ahogy Feri barátom mondta, még egy Kojak hajszálnyit sem.

2. A levehető fejes vonóhorog neve is beszédes. Ha nem húzol magad után gyakran utánfutót, és nem egy lakókocsiban élsz, akkor ezt Neked találták ki. Alig fél perc alatt fel- és leszerelheted. Viszont soha ne felejtsd lekapni, ha már nem vontatsz, ez ugyanis afrofrizurás módon képes belelógni a rendszámtáblába. És ha ezt lefigyeli egy rendőr, akkor huhú van.

A fix fejes vonóhorog kétféleképpen készül. Van, amit úgy hegesztenek fel az autóra és van, amit néhány csavarral fogatnak fel rá.

A különböző gyártók rögzített vonóhorgai természetesen ugyanúgy eltérnek egymástól, mint mondjuk a Coca-cola a Pepsitől. Mindkettő kóla, de azért van különbség. A vonóhorgok közözött ezek a különbségek legtöbbször a használt anyagok minőségében, szilárdságában és a megmunkálás minőségében adódhatnak.

  • méretpontosság (nem számít előnynek, ha az autót kell a vonóhoroghoz igazítani, vagy a vonóhorgon kell barkácsolni a felszerelés előtt)
  • vágás minősége (pl. számítógép vezérelt laser vágógép használata)
  • hegesztés minősége
  • felületkezelés milyensége (pl. galvánozás, merülőfürdős festés, vagy csak pisztollyal szórt)

A nem fix, azaz oldható vonóhorgoknál azonban már lényegesebb különbségeket találunk egy-egy gyártó termékeinél. Itt már nem Coca-coláról meg Pepsiről beszélünk, hanem Pepsiről meg Heinekenről. Ez azért van, mert a gyártók különböző technikai megoldásokat dolgoztak ki a vonófej tartógerendához történő rögzítésére. Valahogy úgy, ahogyan a Forma 1-ben is teljesen más a csapatok egy-egy fejlesztése. És ahogy a Forma 1-ben egy új szárnybeállítással, úgy az oldható vonóhorgok közti különbségek miatt minőségi, biztonsági, esztétikai és kezelhetőségi előnyökre tehetsz szert, ha jól választod meg a gyártót.

Most pedig megismerkedhetsz néhány olyan vonóhoroggal, amit a vezető gyártók készítenek:

A, Westfalia Vertikal system:

  • függőleges rögzítésű golyóscsapos kivitel
  • a vonófejen található tekerőcsap elforgatásával rögzíthető a vonófej a gerendába
  • a vonófej eltávolítása után a tartószerkezet láthatatlan marad
  • az autó lökhárítóján az esetek zömében láthatatlan nyílás található
  • a vonófej Fab betétes zárral védett az illetéktelen eltulajdonítástól

B, BRINK BMA, BMC:

  • vízszintes rögzítésű kivitel
  • a vonófej rögzítőszerkezetbe való behelyezése után enyhe függőleges nyomás után bekattan a helyére, majd egy tekerőcsap elfordításával oldható
  • a vonófej eltávolítását követően többnyire láthatatlan marad a tartószerkezet
  • az autó lökhárítóján az esetek zömében láthatatlan nyílás található

C, AUTO-HAK, Bajonet system

  • vízszintes rögzítésű kivitel
  • a vonófej rögzítőszerkezetbe való behelyezése után a tartószerkezeten lévő kar függőleges elfordítását követően kerül a rögzítési pozícióba, majd a kart elengedve rögzül. Az oldás a kar ismételt függőleges elfordításával történik.
  • a vonófej eltávolítását követően látható marad a tartószerkezet
  • a rögzítőszerkezet nagyon masszív, tömör fémből készülnek a csapos zárak
  • az autó lökhárítóján az esetek zömében láthatatlan nyílás található

D, BOSAL, Excenteres kivitel

  • vízszintes rögzítésű kivitel
  • a vonófejet a tartószerkezetbe csavarozott nagyobb átmérőjű csőbe van bedugva, majd egy átmenő excenteres tengely elfordításával rögzül.
  • ez a legegyszerűbb, és egyben legkevésbé biztonságos, és legkevésbé tartós megoldás, melynek több sebezhető pontja van.
  • a rögzítést biztosító műanyag fogaskerék, és az ezt mozgató forgókar bakelit markolata hajlamos a kopásra, majd a törésre is
  • a vonófej eltávolítását követően látható marad a tartószerkezet, sőt a lökhárító síkjából jelentősen kilóg, ami sérülésveszélyt jelenthet a lábakra
  • az autó lökhárítóján az esetek zömében látható nyílás található, ami esztétikailag nem előnyös látványt nyújt

Most már tudod, hogy mely szerkezeti megoldások nyújtanak egyértelmű előnyt Neked.

  • A Westfalia például a függőleges rögzítésével és láthatatlan tartószerkezetével.
  • A Brink rendkívül könnyű rögzítésével és oldásával.
  • Az Auto-Hak pedig szintén egyszerű rögzítésével és oldásával, valamint rendkívül masszív kialakításával.

Ráadásul ez a három gyártó nem csak a gyakorlati előnyöket helyezi előtérbe, hanem az esztétikára is óriási figyelmet szentel. Úgyhogy biztos lehetsz benne, hogy autód lökhárítóján szinte láthatatlan kivágást fognak csak ejteni. És erre nagyon figyelj, mert sok gyártó igencsak látható kivágást ejt autód lökhárítóján. Ez pedig komoly értékvesztéssel jár.

És ha már esztétika. Akkor ne feledkezzünk meg az elektromos csatlakozó elrejtéséről. Hiszen kevesebb bizarr látvány van, mint mikor a kivehető vonófej nincs az autónkon, és a hűlt helyén csak egy fekete dugalj árválkodik. Az Auto-Hak fejlesztői ezt a problémát úgy oldották meg, hogy elforgathatóvá tették a dugalj rögzítését. Magyarul, ha nincs rá szükségünk, akkor egyszerűen csak visszaforgatjuk a lökhárító mögé. És így lesz ismét az autónkból "nem vonóhorgos" kocsi.

A vonóhorgok használatának kőbevésett szabályai

 Elárulok Neked egy nagy titkot. Egy vonóhorog elképesztő sok mindenre képes. Mi több néha előbújik belőle a gonosz, és akkor förtelmes dolgokat csinál.

  • például balesetet okoz
  • megizzaszt még a szibériai mínuszokban is
  • hivatalos papírok tömkelegével áraszt el
  • sőt még a drága idődet is elrabolja
  • és ez a hálátlan a rendőröket is a nyakadra ereszti

Azért azt gyorsan hozzáteszem, hogy egy vonóhorog csak akkor tesz ilyen csúnya dolgokat, ha megpróbálod felrúgni a köbe vésett szabályokat. Ha ezt nem teszed, akkor egy igazi kezes bárány.

Hogyan okoz balesetet egy vonóhorog?

Tegyük fel, hogy egy építkezésre kell mondjuk 900 kiló cementet elvinned. Na, gondolod magadban, itt az idő letesztelni az új utánfutót, a pöpec kis vonóhorogról nem is beszélve. Így aztán 900 kiló cementtel a hátad mögött járod a kátyús magyar utakat. Már akkor, mikor 60-nal kerülgeted a krátereket, érzed, hogy bizony néha olyan, mintha a farok csóválná a kutyát, magyarul az utánfutó ide-oda rángat. Aztán telibe trafálsz egy kátyút, és jöhet a fohász. Ekkor beugrik az utánfutón a tábla, rajta a felirattal: max 400 kg. Az utánfutód jobbhátsó kereke kitört a helyéről, végül nagy nehezen megállítod az autót anélkül, hogy bekerülnél az esti hírekbe.

Lehet bármilyen bivalyerős is egy vonóhorog, ha az utánfutót a megengedettnél jóval nagyobb mértékben leterheled, akkor nem tudja megtartani a horgod a futódat, és utóbbi veszi kezébe az irányítást. Ilyenkor pedig tényleg csak az isteni beavatkozásban bízhatsz.

Hogyan izzaszt meg a vonóhorog?

Ezt Feri barátom érzelem dús történetéből megtudhattad, ha érdekel szólj, és elküldöm, most csak sorra vesszük, hogy mire kell nagyon figyelni.

1. A fix fejes vonóhorog felhelyezése után mindig kérdezz rá, hogy a rendszámtáblába nem lóg-e bele. Tudod, még egy Kojak hajszálnyit sem.

2. Szakszervizben szereltesd fel, mert ott tényleg tisztában vannak azokkal a jogszabályokkal, amiknek egy vonóhorognak meg kell felelnie.

3. Ezután irány a műszaki vizsga, mert kötelezően le kell tenned, ha vonóhorog kerül autód "fenekére".

4. Aztán az okmányiroda legyen a célállomás, kezedben persze a törzskönyvvel, hogy be tudják jegyezni a változást.

5. Aztán már csak arra kell figyelned, hogy megfelelő súlyú, méretű dolgokat csatolj a család kicsi kincse mögé.

Ha ezt előre megtervezed, akkor rengeteg időt, utánajárást fogsz megspórolni. Úgyhogy mindenképp megéri.

 



Vissza az előző oldalra